Utskriven 2021-12-02 17:03:43

FiB/Kulturfront har hittat sig själv

På årets bokmässa koncentrerade vi oss på att sälja tidningar. Inga böcker förutom de inbjudna författarnas böcker såldes.
    Montern var proffsigt uformad med Satirarkivet som huvudinslag plus inglasade framsidor av Fibomslag. Vi inriktade oss på att sälja prenumerationer. Lockbetet var en tidning i handen och tre i brevlådan för 25 kronor. Det stod tryckt på ett reklamblad med författarprogrammet på baksidan.
    Vi sålde sammanlagt 253 av dessa lockprenumerationer. Åtta personer deltog i mässarbetet. Vår potential att sälja fler prenumerationer stiger med antalet som jobbar märkte vi. Nästa Bok- och Bibliotekmässa kan vi se fram emot med tillförsikt, då vi nu hittat den rätta vägen.
    Förut försökte vi sälja tidningen med hjälp av böcker (mest pocket) med klent resultat, det kom in några få prenumerationer. Vi kan inte gå köksvägen. Förmodligen berodde vår vacklan mellan försäljningsvägar på att vi själva underskattade tidningen och överskattade böcker. Det gjorde publiken förvirrad och frågande.
    Det gäller att vara klar över vad som är viktigast.

Dan Kotka 



Publicerad på www.fib.se 2008-09-29

Prenumerera på tidningen.

För allt material inom FiB/K:s nätutgåva gäller upphovsrättslagen.