Utskriven 2022-01-27 08:58:10

2006-02-19
Skönt att de irriterande tomrummen fylls

Av CRISTER ENANDER

Jag har länge varit en aning nervös inför alla dessa tomma ytor som hånfullt finns kvar i dagens samhälle. De stirrar uppfordrande på oss, som om de krävde ett självständigt beslut, en egen tanke. Tack och lov har reklammakarna sett till att busshållplatserna och tunnelbanorna är välklistrade med budskap och viktiga meddelanden. De fyller dessutom min brevlåda varje förmiddag
med den allra nödvändigaste informationen. 

Tidningarna ställer också samvetsgrant upp och trycker sida efter sida med glädjande och uppiggande budskap om vad som finns att köpa. Och snart har dessutom varje TV-kanal värd namnet insett att vi var tionde minut måste hålla oss uppdaterade - som det heter på reklamarnas eget språk: svengelska - med vad som händer på den viktiga varumarknaden. 

Ändå alla dessa tomma och elaka ytor. Dessa stumma platser som fortfarande finns kvar i vårt moderna samhället. Nu först har PR-folket insett att även pizzakartongerna måste innehålla information och att baksidan av alla vita tomma kvitton ska fyllas med reklam och ännu mer reklam. Det känns tryggt. Äntligen kan jag känna mig lugn.

Jag vet ju att jag är värd det!



Publicerad p www.fib.se 2006-02-19

Prenumerera p tidningen.

Fr allt material inom FiB/K:s ntutgva gller upphovsrttslagen.