Utskriven 2017-03-30 12:45:12

Tonåringar lockas till Afghanistankriget

Filmens titel är litet formell och tråkig. Den heter ”Sök utlandstjänst” och ligger på Swedish Armed Forces egen kanal på YouTube. Den är en produkt av Combat Cameras - krigsmaktens egen propagandaenhet. Filmen inleds med svartvita bilder på kaos och förödelse: Utbrända bilar, stridsvagnar och sönderskjutna hus. Sedan blir det plötsligt färgfilm och bilden ligger en lååång stund på en färgsprakande soluppgång och texten mitt på lyder ”Vill du göra skillnad?” Ingen kan undgå budskapet: Efter det svarta eländet kommer våra svenska soldater som en soluppgång och Du, ja just Du, kan göra skillnad. Det låter osolidariskt att inte vilja skicka in en ansökan.

Ännu har ingen sagt något i filmen. Bara orientalisk musik i bakgrunden. Så kommer bilder på smeder i en gammaldags smedja kanske i Afghanistan. Denna bild följs av svenskar i en helikopter. Budskapet är klart: Sverige är här för att hjälpa de strävsamma, men efterblivna, stackarna med vår avancerade teknik. Bildsviten av en gammalmodig smedja som avlöses av bilderna inifrån helikoptern är också en bild av hur militären ser på konflikten: Vi i Väst har överblicken och ser från vår upphöjda position vad som behöver göras, men de hederliga stackars afghanerna kan inte mycket och måste tas om hand av oss. Vi vet bättre än dem hur deras land ska skötas. I bästa fall ser man dem som just okunniga och gulliga, men inte kompetenta att förstå sitt eget bästa.

Från helikoptern ser man en patrull med marksoldater som går över ett fält. Nu flyttas fokus från helikoptern till fotsoldaterna. Man får direkt känslan av att de är en del av samma militära uppdrag. Kopplingen mellan fotsoldaterna på marken och soldaterna i helikoptern påminner om känslan att de fått sitt uppdrag från en högre makt. Intrycket förstärks av den orientaliska musiken och frånvaron av speakertext. Nästan halva filmen har gått och ingen har sagt ett ord! Den här krigspropagandan spelar helt på känslor. Det kanske man måste göra; när man saknar argument.

Man varvar bilder av svenska soldater som patrullerar bland civila med bilder på folksamlingar och gulliga barn. Så kommer den första rösten. Det är från en svensk kommunikationsradio i en militärbil som anropas. Rösten låter lugn och vänlig, men har ett militärt anropsordval. Så är vi i en by och en svensk soldat talar med en äldre man. Den svenske soldaten förklarar efter samtalet för kameran hur viktigt det är att tala med människor. Samtidigt som han berättar detta ser vi bilder på små barn som springer efter den svenska militärbilen och vinkar glatt. Sedan är vi tillbaka i luften. Bilder inifrån ett trupptransportflygplan och en flygplats. Bilder på en patrullerande militärbil igen och den svenska flaggan som vajar för vinden. Bybor har samlats på ett torg och en svensk soldat talar med dem. Sedan en vacker leksaksdrake som flyger mot en ljusblå himmel och så skrattande barn förstås! Kameler, ödlor, en tupp som blir duschad i värmen och så en svensk soldat som skrattar vänligt åt gulliga barn. En soldat säger några allmänna ord om att det tar ett tag att vänja sig, men att det blir en del av ordningen. Så landar en helikopter och rör upp massor av sand medan en svensk trupp står och tittar på. Truppen går in i helikoptern och lyfter samtidigt som musiken blivit mer dramatisk.

Filmen avslutas med orden ”Sök utlandstjänst” i vitt på svart botten. Just vit text på svart botten anses vara det klassiska sättet att proklamera det goda mot det onda. Det goda är naturligtvis det vita (texten och budskapet) som står mot en hotfull svart omgivning (bakgrunden).

Den amerikanske generalen Stanley McChrystal anser att trupperna i Afghanistan ska utsätta sig för större faror för att nå bättre resultat. Men sådana småsaker berättar man givetvis inte för svenska tonåringar som skall lockas till utlandstjänst. Det här är ju ingen informationsfilm - utan en propagandaprodukt.

Olof Rydström

Se filmen finns på YouTube



Publicerad på www.fib.se 2009-11-11

Prenumerera på tidningen.

För allt material inom FiB/K:s nätutgåva gäller upphovsrättslagen.