Till startsidan
 
 
Skriv ditt s÷kord i fńltet nedan.
  
  Hem     F÷r en folkets kultur     FiB i landet     Tidningen/arkiv     Studier  

Det ekar tomt i samtidskonsten 

Med nedanstående artikel ileddes en intensiv debatt i Skåne om samtidskonsten. Det var för oss välkände kulturkritikern Crister Enander som fick känslorna att svalla. Läs hela debatten i
Helsingborgs Dagblad »

Av CRISTER ENANDER

Ruta (okänd upphovsman)Det ekar tomt i de stora salarna. Det enda som hörs är mumlande röster från några videoapparater. Ryckiga bilder, amatörliknande hemmafilmer rullar på. Det är konstutställning.
    Platsen är det ståtliga Mücsarnok som ligger vid Hjältarnas torg (Hösök tere) mitt emot Budapests konstmuseum. Det är en enastående utställningslokal uppförd redan år 1896. Ljuset faller in från takfönstren. Det är stora väggar, rena öppna ytor. En dröm för varje konstnär. Här kommer verken verkligen till sin rätt. Numera ägnas nästan alla Mücsarnoks utställningar åt modern, samtida konst från såväl Ungern som resten av världen. Det är ett ovanligt populärt museum. Här brukar vara fullt av besökare, till och med riktigt trångt och svettigt. Men nu ligger salarna öde, de är nästa tomma förutom vakterna som sakta och uttråkade vankar omkring i väntan på nästa rökpaus.
    Den nyöppnade utställningen bär det fantasieggande namnet "Dreamlands Burn" och pågår till den 25 februari. Den ägnas helt åt Skandinavisk konst, och består av verk av över fyrtio konstnärer från Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island. Samlade på det här sättet, i ett koncentrat av femton års konstliv, blir utställningen utmattande. Just utmattande. Inte utmanande. Inte provocerande. Inte tankeväckande.
    Det enda utställningen väcker är leda och dystra minnen från alla konstutställningar man lämnat håglös och beklämd
    Det blir påträngande tydligt hur mycket av den svenska samtidskonsten som är erbarmlig.
    Inte bara dålig i vanlig mening, utan utstuderat meningslös. Det är en konst som söker sig bort från verkligheten, som envetet borrar sig allt djupare ner i sin egen navel. Den vill inte förmedla vare sig tankar, iakttagelser eller känslor. Den vill inte heller väcka nya förnimmelser eller reflektioner hos betraktaren.
    Medvetet letar den spekulativt efter det meningslösa. På samma sätt som postmodernismen inom litteraturen försöker den upphäva varje möjlighet till samband eller meningsbärande sammanhang.
    Den vill göra världen obegriplig. Det är en djupt reaktionär konst.
    Hur många flimrande teveskärmar med halvdassiga videofilmer har man inte sett de senaste femton åren? Hur många meningslösa klisterlappar, kartor med pilar och oläsliga anteckningar klottrade i marginalen? Hur många tradiga uppräkningar av namn, av platser, av händelser på enorma plakat har man inte hasat förbi med hängande ögonlock? Och alla dessa sönderklippta mattor, trasiga och smutsiga underkläder, demolerade IKEA-stolar, gamla badkar, högar av tegelstenar, krossade fönsterrutor och tusen och åter tusen fotografier som kunde vara hämtade ur vilket trist och sömnigt familjealbum som helst?
    Den postkonceptuella konsten borde väl snart somna in, dö stilla och osörjd - kvävd av sin egen självupptagna tristess?
    Chefen för Mücsarnok, Zsolt Petrányi, skriver i programbladet: "Jag erkänner att dessa konstverk inte talar för sig själva." Och där ligger egentligen hela den moderna svenska konstens dilemma, fångad i en enda mening. Konst behöver sannerligen inte vara lättsmält. Den behöver inte vara insmickrande eller intagande vacker. Den behöver inte vara uttalat kommenterande eller schablonartat verklighetsspeglande. Men det minsta man kan kräva är att den betyder något. Att den har en avsikt som når utanför det enskilda konstverket.
    Det är nu längesedan konstteoretiker och postkonceptuella konstnärer enades kring den befängda definitionen av vad konst är: Konst är det som kallas för och erkänns som konst av den etablerade konstvärlden - alltså av konstnärer, kritiker, intendenter, kuratorer och konstvetare.
    Den kallas för den "institutionella konstteorin". Det är bara ett patetiskt sätt att bita sig själv i svansen, för att sedan använda detta bett i den egna baken som en ursäkt för att dölja bristande begåvning och bristande behov av att kommunicera och en kvävande fantasilöshet.
    Denna konst saknar egentligen allt intresse för alla utom de redan inavlade. Det är en konst för en liten klick människor som har det enda gemensamt att de tillhör ett litet och alltmer inskränkt etablissemang. Det är en incestuös, självupptagen uttrycksform som lämnar betraktaren likgiltig och håglös, oberörd och ointresserad. Det är en konst som är intellektuellt impotent, känslomässigt stum och mentalt avtrubbande. Den berättar ingenting. Den säger ingenting. Den vill ingenting.

__________________
Hela debatten i Helsingborgs Dagblad »



Publicerad pň www.fib.se 2007-02-07

Prenumerera pň tidningen.

F÷r allt material inom FiB/K:s nńtutgňva gńller upphovsrńttslagen.

« Tillbaka
  Sńllskap f÷r ungersk litteratur i Sverige
  LO:s kulturpris 2008 till David Eriksson
  Hans namn ńr Mats Odell
  Vass viskvńll med Wiehe
  Enander 2007-09-06
  Enander 2007-03-19
  Enander 2007-03-12
  Enander 2007-03-07
  Enander 2007-02-22
  Konsten berńttar ingenting
  Enander 2007-02-03
  Cissi och Erika till Memphis
  Arbetarlitteraturen i Eskilstuna
  Enander 2007-01-31
  Bekńmpa elitdesignen!
  Mediakritisk jńttekonferens i Memphis
  Malms tjńnande ohederlighet
  Israel Shamir svarar Malm
  Kjell Berglund d÷d
  Vilka fňr vara med i Sverige idag?
  Hederbergs eller Myrdals heder?
  Du mň icke skratta, icke lńsa, icke visa dig pň den styva linan
  Per Svensson i Expressen
  Lasse Wilhelmssons svar till Andreas Malm
  Lńnge leve Arbetaren!
  Vňr kultur - en folkets kultur
  Klassperspektivet pň vńg tillbaka i litteraturen
  Flamman fyller 100
  Enander 2006-10-29
  Enander 2006-10-27
  Enander 2006-10-21
  Rune skaldar
  Ali Roos (smakprov)
  Norrlńndska f÷rfattarsńllskapet byter namn
  Enander 2006-10-18
  Enander 2006-10-10
  Enander 2006-10-07
  Enander 2006-9-10
  Enander 2006-08-27
  Enander 2006-08-16
  Enander 2006-07-05
  Enander 2006-07-01
  Enander 2006-06-28
  Enander 2006-06-21
  Enander 2006-06-19
  Enander 2006-06-18
  Omvńnd Fńlldinare?
  Sparvh÷kar och svarta antiloper
  Enander 2006-06-05
  Enander 2006-05-31
  Enander 2006-05-28
  Enander 2006-05-23
  Enander 2006-05-18
  Enander 2006-05-16
  Bland tattare och rasbiologer
  I patriarkens undermedvetna
  Tjernobyl I-III
  Heml÷s familj
  Enander 2006-04-11
  Enander 2006-03-01
  Enander 2006-04-06
  Enander 2006-04-05
  Fredsvńnner och fridst÷rare
  Minaret
  Olaglig mur
  Kvasivetenskaplig renńssans
  Norge 9 april
  Kamp mot terrorismen och mot fňgelinfluensan!
  Tvň vńdjanden om hjńlp att komma vidare
  Enander 2006-02-28
  Enander 2006-02-27
  Tlaxcala har f÷tts!
  Enander 2006-02-19
  Aleida Guevara bes÷kte G÷teborg
  Enander 2006-02-06
  Fler dikter om Bj÷rn Afzelius
  Barnrikehusen Myrdalsungarna s÷der om s÷der
  Enander 2006-01-18
  Minnesord ÷ver f÷rlńggaren Kalle Hńgglund
  Frňn Kalle Hńgglunds begravning
  Ordfrontsaffńr II
  Vem vňgar tńmja vargar?
  Enander 2005-12-16
  Enander 2005-12-15
  Enander 2005-12-14
  Enander 2005-12-13
  Talande stńrkkragens mest framtrńdande r÷ster ...
  Kjell Eriksson fňr LundeQ:s litteraturpris 2005
  Enander 2005-12-05
  De Nios julpengar till Omar
  Herrskap och tjńnstefolk
  Brun s÷rja
  En spelmans jordafńrd
  A som i Ahmed, ADHD och Attention
  Karl Ístman - tal okt 2003
  H÷gre forskning fram÷ver
  Du talar till oss Omar
  KvastHilda
Kultur alltsň!
Bildkonst och
Sett, lńst, h÷rt
Kr÷nikor och Bloggar

Denna avdlening rymmer den breda fňran i vňrt kulturmaterial
Bl a:
Poesi
Litteratur
Bokrecensioner
epost

  

STÖD
LAVAL-
KAMPANJEN!

 

www.bonton.se

 Köp våra märken!

Upprop för att behålla Tryckfrihets-förordningen
i Sverige 
 
 

Köp broschyren!

Kulturtips!
Ta gärna en titt på några andra tidskrifter som kan vara av värde. Exempelvis
Guardian Weekly, Kuba, Manaoch Värmländsk Kultur.

i samarbete med
tidningsbutiken.se