Till startsidan
 
 
Skriv ditt sökord i fältet nedan.
  
  Hem     För en folkets kultur     FiB i landet     Tidningen/arkiv     Studier  

2CV

Av Henrik Linde

Citroën 2CV och Volkswagen var båda bland de bilar som började tekniskt utvecklas under trettiotalet inför den stundande massbilismen. Efter andra världskriget kom de i produktion och blev verkliga massföreteelser.

Jag såg 2CV första gången på någon av de tidiga S:t Eriksmässorna när de flesta europeiska länder hade egna avdelningar där de presenterade sitt lands produkter inför det förväntade växande handelsutbytet mellan länderna.

Där fanns ett 2CV chassi där man kunde studera uppbyggnaden av fjädringssystemet med fyra separatfjädrade hjul med lång slaglängd. På den tiden var annars stel framaxel och bakaxel standard på alla bilar. Den lilla tvåcylindriga luftkylda motorn på 9 hästkrafter hade en separat oljekylare. Något man annars bara hittade på extrema sportbilar.

Men störst intresse väckte förstås den kompletta lilla bilen som alla mässbesökare roade sig med att gunga åt alla håll så mycket de förmådde. Efter att på detta sätt ha blivit utskrattad på mässan blev 2CV aldrig någon försäljningssucce i Sverige.

Massmarknaden i Sverige erövrades i stället av Volkswagen och de inhemska Volvo PV444 och Saab 92. Men fransmännen valde 2CV. De insåg snart att här kunde de lasta in ett par får eller en höbal eller gamla farmor eller varför inte alltsammans på en gång. Och dessutom ta med en hög långa plankor som lätt stacks ned i hålet efter det lätt bortrullbara tygtaket. Försök med det i en Volkswagen!

Jag uppmärksammades på charmen hos 2CV av en arbetskamrat och tidigare 2CV ägare som dock hade övergått till att köra Porsche. Ytterligheterna berör varandra sägs det. Av honom fick jag veta att man som förare satt lugnt och stilla i rörelsecentrum för den framvaggande bilen. Lugnt och stilla satt man där med bilen vilt krängande runt en som ett skepp i storm.

Ett antal små tekniska detaljer kan nämnas. Vindrutetorkaren drevs av hastighetsmätarwiren. Alltid rätt hastighet på torkarbladen. Bensinmätaren bestod av en mätsticka i påfyllningsröret. Tillförlitligheten själv om man kom ihåg att titta efter då och då. Sidofönsterna hade ett horisontellt gångjärn på halva höjden. Frigjorde man fönstren flaxade de som ett par vänliga hundöron och lämplig ventilationsmängd reglerades med armbågen stickande ut genom fönstret. Taket bestod av tyg och rullades på ett ögonblick tillbaka halva eller hela taklängden. Oumbärligt för att kunna njuta av hela utsikten i slingrande franska flodraviner. Stolarna var helt utan utrymmeskrävande stoppning, ett slags spiralfjäderupphängda hängmattor. På ett ögonblick lyftes de ut och även rejält skrymmande ting kunde lastas in och fick gärna sticka upp genom taköppningen.

Men jag håller på att glömma den viktigaste tekniska finessen. Centrifugalkopplingen. Inte att förväxla med Saabs frihjul som hade en enklare funktion. Med centrifugalkopplingen kunde man ligga på tvåans växel i en bilkö och lojt peta lite på gasen när man skulle rulla fram några meter. Först när motorvarvtalet ökade kopplades förbindelsen mellan motor och växellåda in.

Mot slutet av sin karriär blev min 2CV också ett rullande politiskt plakat. Med stora röda bokstäver målade jag USA UT UR VIETNAM, STÖD FNL på bakluckan. Epoken 2CV tog för min del slut när risken blev för stor att jag skulle trampa rakt genom rosthålet framför förarstolen. Men nog saknar jag min 2CV fortfarande då och då.

Men helt utan nackdelar var bilen givetvis inte. Vid köldknäppar om vintern var man aldrig säker på om bilen skulle starta. Även om man kämpade flitigt med den medföljande startveven. Bilen gick inte heller att rulla igång på grund av centrifugalkopplingen. En avgjort nackdel. Liksom den mycket klena värmetillgången från den luftkylda motorn. Vintertid fanns anledning att längta efter en vargskinnspäls.

En del skulle säkert se fartresurserna som en annan nackdel. På landsväg låg jag och pendlade kring nittio beroende på vindförhållanden och uppförs-
och nedförsbackar. Min 2CV var utrustad med en motor på 13 hästkrafter om jag minns rätt. Vid långresor lade jag i hösta växeln, fyran, en överväxel, och trampade gasen i botten. Sedan var det bara att lyfta av foten från gasen när man var framme. På landsväg låg bensinfröbrukningen kring 0,45 l/mil.

Renaults svar på 2CV blev 4L. Där man fräckt knyckte mycket av grundkonceptet hos 2CV och gav bilen en modernare utformning. Jag kommer ihåg när den introducerades i Sverige. Bland ekarna tvärs över Lidingövägen från K1, Livdragonerna till häst, hade man lagt en terrängbana där hågade spekulanter kunde övertyga sig om bilens goda fjädringsegenskaper och framkomlighet i terräng genom god markfrihöjd. Den bilen blev till skillnad från 2CV en riktig försäljningsframgång i Sverige. Men 2CVs charm hade den inte.



Publicerad på www.fib.se 2005-03-10

Prenumerera på tidningen.

För allt material inom FiB/K:s nätutgåva gäller upphovsrättslagen.

« Tillbaka
  GUSTAFSSONS ALFABET M
  GUSTAFSSONS ALFABET L
  GUSTAFSSONS ALFABET K
  GUSTAFSSONS ALFABET J
  GUSTAFSSONS ALFABET I
  GUSTAFSSONS ALFABET H
  GUSTAFSSONS ALFABET G
  GUSTAFSSONS ALFABET F
  GUSTAFSSONS ALFABET E
  Ett tillfälle förlorat? RAMZY BAROUD
  GUSTAFSSONS ALFABET D
  Fobier, depressioner och annat mentalt elände
  Moralvänsterns moraliska kollaps
  GUSTAFSSONS ALFABET C
  FREDSMAMMANS AVSKED
  Ring BRIS! De finns just för dig!
  Har Sverige godtagit USA som världspolis?
  Chomsky i UNT
  Chomsky Holmberg
  Belgisk blå på krogen
  Mikael Nyberg och vänsterns haveri
  Marit har mest meriter
  Mot NFR i Göteborg
  Härbärget vid Pont Sully
  Bör majoren bli general?
  GUSTAFSSONS ALFABET A
  GUSTAFSSONS ALFABET B
  Håkan Gustafsson
  Varför har Sveriges stämma i världen tystnat?
  Köttkonsumtionen, miljön och imperialismen
  Maten, imperialismen och Irefalks idealism
  Vad kan vi lära av Virginia Tech?
  Det islamistiska hotet mot Europa – i siffror
  En mallig och dryg mediaskälm
  Nu ska pigan dammas av
  Thage tiger inte
  Vems är ansvaret att formulera en rättvis fred?
  Falska folkpartister inför rätta
  Sionister använder lögner i sin kamp
  Till frågan om ockupantideologi
  Hunden har i alla fall fått mat
  Matdebatt
  På tal om identiteter
  Människnas naturliga föda
  Speciesism och kvasivetenskap
  Kost och folksjukdomar.
  Ovetenskapliga argument från en Atkins-lobbyist
  Tal av Dr Sheikh Muhammed Bashar Al-Faydi
  Ät kotletten...
  Fyra tv-timmar med Göran Persson
  Stefan Lindgrens seminarietal
  En annan värld är möjlig! låt oss bygga den tillsammans!
  Slutresolution från den internationella konferensen i Chianciano Terme, Italien, 24-25 mars 2007
  ABF svarar om Atzmon
  Atzmons svar på SDS
  Gilad Atzmon – Från skuld till ansvar
  Eva Myrdal svarar Jesper Svartvik
  Skippa kotletten!
  Konferensen i Stockholm som väckt sånt uppseende
  När ska vi vakna i Sverige?
  Svenskar polisanmäls för krigsförbrytelser
  Nyskapande humanist?
  Allvarligt talat
  LKAB styr Kirunaflytten
  Skakande läsning om ondskans innersta natur
  Nicolaus Lundius – en samisk 1600-talsintellektuell
  Parner om Speer
  Är Mikael Nyberg en antisemitisk marxist?
  Att läsa Shamir som fan läser Bibeln
  November - Januari
  Hälsningar från Småländska höglandet
  Kim Salomon badade aldrig i Verkeån
  En utväg - för USA, inte för Irak
  Montagu mot Balfour
  Nu skall FiB/K synas
  Om Blommor i Galiléen
  1700-talets mest hatade kvinna
  Ett ideal som inte går att förverkliga
  Om vilda västern och Mellanöstern
  Debattinlägg till tidningen Palestina nu
  Två ojämlika eller en jämlik stat
  Till massakern i Deir Yassin
  Att vinna ett land men förlora sin själ
  Israels invasion av Libanon sommaren 1982
  Parner Stevenson
  Elinder
  Krigsmotstånd eller krigskritik?
  Lärare nöts ner till förtidspension
  Kommentar Stålhammer
  Presstödet - ett bedrägeri med statliga medel
  En kommentar till fibbare
  Annonsprislista
  Om gängse felläsning
  Konfrontation till varje pris
  Var finns folkrättsexperterna i debatten?
  Ett folk försvarar sitt land
  Glimtar från Venezuela
  Irakmöte
  Bomb IRAQ!
  Skriftställning maj 2006
  Sophie Scholls sista dagar
  modersmjölksersättning
  Fattigdomen avgörande för kvinnors ohälsa
  Myrdal svarar Fröberg Idling
  Pol Pot kommentar med svar
  Idioti eller fobi?
  Mohammedbilderna
  Ni är de sista att tala om
  Appell för Iraks akademiker
  Uppropet för undertecknande
  J. A. Selander vågade när andra förblev tysta
  Israellobbyn och sanningen
  KP-tal
  Om kriget kommer
  Afghanistantal Erik Wijk
  Helén Östberg
  Svensk trupp bidrar inte till fred i Afghanistan!
  Krigsmakten
  Prenumerantkampanj hösten 05
  Hur länge ska svensk media
  Namnbricka
  1 maj
  Omar om Runar
  Total rättslöshet
  Irakierna trakasseras av USA-soldater, till och med de nyvalda parlamentsledamöterna
  Svastikor
  Zimbabwe på väg mot...
  Försvara den svenska militära neutraliteten
  Journalister berättar om USA:s dödande i Falluja
  Kärlek & Somalia
  Det är bara vänstern som kan rädda liberalerna
  Demonstrationsrapporter 19 mars 2005
  Censur och imperiet
  Om preventiv rättvisa
  Får man behandla artiklar hur man vill när man översätter?
  2CV
  Extraordinärt överlämnande
  Strindberg
  Nordkorea har tillverkat kärnvapen
  Varför angrips familjen?
  Religiösa ledare ogiltigförklarar val
  Visst hymlar Bush, men ... svar till JM
  För hus och härd, svar till O Kleberg
  Motverka USA:s anspråk på ensamdominans
  Det andra valfiaskot och den pinsamma tystnaden
  Protestera mot pensionärsmaten
  Utan välfärd ingen demokrati
  Stora män lever länge
  Igår, idag, imorgon ...
  Julhälsnings från HJ
  Kalkonriket
  Att debattera med en nykonservativ
  Chockerande nonchalans av statsministern
  Norrland ska bli övningsområde för NATO



  

STÖD
LAVAL-
KAMPANJEN!

 

www.bonton.se

 Köp våra märken!

Upprop för att behålla Tryckfrihets-förordningen
i Sverige 
 
 

Köp broschyren!

Kulturtips!
Ta gärna en titt på några andra tidskrifter som kan vara av värde. Exempelvis
Guardian Weekly, Kuba, Manaoch Värmländsk Kultur.

i samarbete med
tidningsbutiken.se