Till startsidan
 
 
Skriv ditt sökord i fältet nedan.
  
  Hem     För en folkets kultur     FiB i landet     Tidningen/arkiv     Studier  

Lars Ardelius
Privata liv
(Ordfront)

Lars Ardelius är en av de verkligt intressanta författarna. Han förändrar sig ständigt; bryter envist ny mark. Hans nyfikenhet är obruten, alltid sökande. Hans många böcker, alltsedan debuten för femtioett år sedan med Dagligt allehanda till dagens novellsamling Privata liv , har tydliga drag av stigfinnare över sig.
    Själv har jag från början ett lätt komplicerat förhållande till Lars Ardelius. Det är inte Ardelius fel. Det var min pappa som – entusiastisk efter att ha läst Och kungen var kung – tyckte att jag skulle läsa den gigantiska luntan. Jag var i fel ålder för att läsa feta historiska romaner. Jag befann mig ute på helt andra litterära upptäcktsfärder. Om minnet inte sviker plöjde jag då franska författare som François Mauriac och Georges Bernanos efter en rejäl dos av Anatole France. Men jag repade mod, läste igenom luntan och var därefter fast.
    Senare, det var när Provryttaren kom ut, blev jag en trogen – ja, hängiven – läsare av Lars Ardelius. Systematiskt läste jag bakåt mot de tidigare verken som Spritt språngande och Gösta Berglunds saga , därefter missade jag aldrig en nyutgiven bok. Lars Ardelius är, tveklöst och utan diskussion, en av de mest utmanande och fascinerande författarna vi har bland alla svenska krusbärsskrivare och rönnbärsfilosofer.
    Nils Schwartz formulerade det nyligen i Expressen på ett utmärkt sätt. Efter att ha konstaterat att alldeles för få förmått förstå Lars Ardelius odiskutabla storhet skriver han om de många böckerna: "De har överlevt alla kvalitativa utrensningar som jag brukar genomföra ungefär vart femte år.” Ardelius håller. Hans ord lever, lockar till omläsning och förnyad bekantskap. Hos honom finns folkhemmets minsta vrå undersökt, men även den stora världen är närvarande i författarskapet, inte minst genom de erfarenheter Ardelius förvärvat under sina många år då han levt utomlands – läs Smorgasbordet och Resandes ensak .
    Det finns hos Lars Ardelius en okuvlig vilja att avkoda, att förstå mekanismerna bakom det synliga och uppenbara, att klä av människorna deras masker och visa vad som därbakom är de avgörande drivkrafterna. Han ser rakt igenom sina gestalter, men när han skildrar dem sker det nästan alltid i ett märkvärdigt försonande ljus. Det gäller även de minst heroiska, de som står där övergivna och misslyckade efter att bågens sträng har brustit.
    Med den nya novellistiska volymen Privata liv fullföljer Lars Ardelius det uppslag han först gjorde bruk av i samlingen I vitögat. Biografiska noveller som kom för tre år sedan. Ardelius låter författare som redan trätt in i mörkrets och tystnadens rike ännu en gång få komma till tals, häva upp sin stämma och tala till oss, här och nu. Lars Ardelius fångar dem mitt i steget.
    Här står till exempel Goethe i sitt vackra hus vid Frauenplan mitt i Weimar. Den världsberömde svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius är på väg att besöka den upphöjde diktarfursten. Mötet blir inte direkt lyckat. De förmår inte förstå varandra. Här sitter också Henrik Ibsen och skvallrar med tidningskorrespondenten Esbjörnsen på ett hotell i Dresden och hinkar öl. De pratar om den lille märklige ryssen, skägget tovigt och ögonen vild som vore han hemsökt av den svartaste skräck, som sitter för sig själv i ett hörn i hotellets restaurang. Samtalet, deras tisslande och skvallrande, blir till en tragikomisk uppvisning i hur okunskapen alltid riskerar föda fördomar och inskränkthet.
    Men först ut i Privata liv är Selma Lagerlöf som denna dag sitter vid sitt skrivbord och våndas över hur hon ska få författarkollegan och älskarinnan Sophie Elkan nere i Göteborg, alltid lika känslig och beredd till självkritiska förebråelser, att förstå att Selma inför den stundande Nobelprisutdelningen ska ta med sig Valborg Olander och inte Sophie. Lagerlöf levde ett inte alldeles sympatiskt dubbelliv; hon hade förhållande med både Sophie Elkan och Valborg Olander.
    Författarporträtten i dessa noveller är närgånga, personliga och förståelsefulla. Lars Ardelius har själv förvärvat ingående erfarenheter av de olika roller en författare tvingas ikläda sig för att kunna existera även utanför den skyddande skrivkammarens trygghet. Han känner, inifrån och ut, skapandets vånda liksom dess euforiska glädje; han har genomskådat den lilla litterära världens missunnsamhet och missriktade konkurrens.
    Störst inlevelse – då det verkligen sprakar rent elektrifierande om såväl språk som innehåll – tycks Lars Ardelius ha för den fantastiske och hänförande Marie Henri Beyle – mer känd under en av sina drygt tjugo pseudonymer: Stendhal. Vildsintheten, den hisnande fantasin, den berusande besattheten, den aldrig avmattade jakten efter den ouppnåeliga kärlekens absoluta höjder och hans blixtrande begåvning i böckerna, allt sammantaget tycks tilltala Ardelius starkt och lockande.
    Och blickar man tillbaka, sveper med tanken och blicken över Ardelius många volymer som i bokhyllan upptar ett par styva meter, så finns där ett uppenbart – närmast underjordiskt – släktskap med Stendhal. De drivs av starka passioner, av samma okuvliga nyfikenhet och en likartad längtan att i ord fånga – liksom bakvägen, litet i smyg, lyckas snärja – den mångfacetterade och myllrande verklighetens nyansrikedom. Men även ilskan och vreden inför dårskap och förtryck delar Lars Ardelius med Stendhal. 
    Privata liv är medryckande och en osedvanligt levande bok; anslaget är virtuost i sin förrädiska enkelhet. Den uppsluppna berättarglädjen synnerligen smittsam. Lars Ardelius visar ännu en gång att han är en av våra intressantaste författare.

Crister Enander
enander@kajen.com



Publicerad på www.fib.se 2009-06-01

Prenumerera på tidningen.

För allt material inom FiB/K:s nätutgåva gäller upphovsrättslagen.

« Tillbaka
 
APRILNUMRET UTE TILL FÖRSÄLJNING NU!

BLÄDDRA, SÖK OCH LÄS I GAMLA TIDNINGAR PÅ SKÄRMEN

PRENUMERATIONS-ÄRENDEN:
prenum@fib.se
KONTAKTA OSS:
webmaster@fib.se
UNDER YTTRANDEFRIHETS-GRUNDLAGEN
Läs mer »


Meila webmaster@fib.se om olika arrangemang, så förs de in här.

De kallar sig "marxister"
Olof Rydström

OLOF RYDSTRÖM
STOCKHOLM
Om krönikörerna och deras krönikor
Läs mer »

2010-03-17

FARSOTER OCH FURSTLIGA KRÄMPOR

2010-03-04

ÅKE KILANDER OM VÄRLDENS SPRINGNOTA AV STEFAN DE VYLDER

2010-01-04

OLOF PALME - KLASSFÖRRÄDAREN ...

2009-11-11

TONÅRINGAR LOCKAS TILL AFGHANISTAN



2009-10-04

RENA RAMA VERKLIGHETEN AV KRISTINA LUGN

2009-10-03

ORDETS MAKT OCH VANMAKT

2009-09-06

EDENS BAKGÅRD - PC JERSILDS NYA

2009-08-24

JAG VAR EN ARIER - NY ROMAN AV TONY SAMUELSSON 

2009-08-06
 
LITE UR FOLKDJUPET

2009-08-02

"BARRY" OCH HANS DRÖMMANDE FAR

2009-07-16

HORNSGATAN AV ERNST BRUNNER

2009-07-08

HUNGERSKJÖLD OCH POTATISKRIGET

2009-06-03

PROGGEN & POLITIKEN

2009-05-31

PRIVATA LIV AV LARS ARDELIUS

2009-05-27
Bild från Wikipedia
PRERAFAELITERNAS VERKLIGHETSFLYKT

2009-05-18
 
SKURKKAPATALISMEN - BOKRECENSION

2009-04-17
Bild Wikipedia
EGENDOMLIG HISTORIEFÖRFALSKNING

2009-04-14
Bild Forum Bokförlag 
SKYNDA ATT ÄLSKA - ALEX SCHULMANS BOK OM SIN FAR

2009-04-13

DET ÄR INTE HENNES FEL ATT JAG SKRIVER SÄMRE

2009-04-08
 
SMÅBRUKARNAS HEDERSPRIS TILL GUNNAR LINDSTEDT

 
2009-10-11

Fredsmöte i Göteborg

2009-05-26
Dialog om enhetsfronten. Två fibbare diskuterar ...

2009-05-04
Uppsalaavdelningens gamla arkiv återfunnet

2009-01-12
Montague mot Balfour, Henrik Lindes viktiga artikel från 2007

2009-01-02
Ny enhet i Stockholm för solidaritet med Palestina

FÖRENINGSINFORMATION»

G U S T A F S S O N S A L F A B E T



 

 FiB:s 1:a hemsidaFiB:s 2:a hemsida

Hela IB-materialet i original -> 

KÖP INBUNDNA ÅRGÅNGAR

  

STÖD
LAVAL-
KAMPANJEN!

 

www.bonton.se

 Köp våra märken!

Upprop för att behålla Tryckfrihets-förordningen
i Sverige 
 
 

Köp broschyren!

Kulturtips!
Ta gärna en titt på några andra tidskrifter som kan vara av värde. Exempelvis
Guardian Weekly, Kuba, Manaoch Värmländsk Kultur.

i samarbete med
tidningsbutiken.se